Andrzej Jędrzejewski
Administrator
Dołączył: 13 Kwi 2013
Posty: 150
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Wto 15:56, 16 Kwi 2013 Temat postu: Art.95 w powiązaniu z art. 103 i 105 |
|
|
Biorąc pod uwagę poniższy przepis Konstytucji:
Artykuł 95
1. Władzę ustawodawczą w Rzeczypospolitej Polskiej sprawują Sejm i Senat.
2.Sejm sprawuje kontrolę nad działalnością Rady Ministrów w zakresie określonym przepisami Konstytucji i ustaw.
Podkreślenie powyższej dyspozycji art. 95 Konstytucji ewidentnie oznacza, że jeśli Sejm sprawuje kontrolę nad działalnością Rady Ministrów, to członkowie Rady Ministrów nie mogą funkcjonować w strukturach Sejmu jako posłowie bowiem kontrolowanie samego siebie jest niezgodne z powyższym zapisem a co gorsza ze zdrowym rozsądkiem. Niestety inny zapis konstytucyjny tworzy wyrwę w idei art 95 i jest nim Art. 103 Konstytucji który brzmi:
Mandatu posła nie można łączyć z funkcją Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka i ich zastępców, członka Rady Polityki Pieniężnej, członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, ambasadora oraz z zatrudnieniem w Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej lub z zatrudnieniem w administracji rządowej. Zakaz ten nie dotyczy członków Rady Ministrów i sekretarzy stanu w administracji rządowej.
Sędzia, prokurator, urzędnik służby cywilnej, żołnierz pozostający w czynnej służbie wojskowej, funkcjonariusz policji oraz funkcjonariusz służb ochrony państwa nie mogą sprawować mandatu poselskiego.
Inne przypadki zakazu łączenia mandatu poselskiego z funkcjami publicznymi oraz zakazu jego sprawowania może określić ustawa.
Uważam iż należy uzupełnić art. 103 o następujący zapis:
Art. 103.
Mandatu posła nie można łączyć z funkcją Prezesa Rady Ministrów ,Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka i ich zastępców, członka Rady Polityki Pieniężnej, członka Rady Ministrów, członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, ambasadora oraz z zatrudnieniem w Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej lub z zatrudnieniem w administracji rządowej w tym sekretarzy stanu .
Sędzia, prokurator, urzędnik służby cywilnej, żołnierz pozostający w czynnej służbie wojskowej, funkcjonariusz policji oraz funkcjonariusz służb ochrony państwa nie mogą sprawować mandatu poselskiego.
Inne przypadki zakazu łączenia mandatu poselskiego z funkcjami publicznymi oraz zakazu jego sprawowania może określić ustawa.
Poniższy artykuł Konstytucji powoduje, że jest on nierzadko wykorzystywany przez posłów w sytuacjach robienia przez nich ciemnych interesów, w sytuacja popełnianych przestępstw lub wykroczeń oraz umożliwia prawne sprzeniewierzanie się obietnicom wyborczym a więc oszukiwanie wyborców. Brzmi on następująco:
Art. 105.
Poseł nie może być pociągnięty do odpowiedzialności za swoją działalność wchodzącą w zakres sprawowania mandatu poselskiego ani w czasie jego trwania, ani po jego wygaśnięciu. Za taką działalność poseł odpowiada wyłącznie przed Sejmem, a w przypadku naruszenia praw osób trzecich może być pociągnięty do odpowiedzialności sądowej tylko za zgodą Sejmu.
Od dnia ogłoszenia wyników wyborów do dnia wygaśnięcia mandatu poseł nie może być pociągnięty bez zgody Sejmu do odpowiedzialności karnej.
Postępowanie karne wszczęte wobec osoby przed dniem wyboru jej na posła ulega na żądanie Sejmu zawieszeniu do czasu wygaśnięcia mandatu. W takim przypadku ulega również zawieszeniu na ten czas bieg przedawnienia w postępowaniu karnym.
Poseł może wyrazić zgodę na pociągnięcie go do odpowiedzialności karnej. W takim przypadku nie stosuje się przepisów ust. 2 i 3.
Poseł nie może być zatrzymany lub aresztowany bez zgody Sejmu, z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku przestępstwa i jeżeli jego zatrzymanie jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego toku postępowania. O zatrzymaniu niezwłocznie powiadamia się Marszałka Sejmu, który może nakazać natychmiastowe zwolnienie zatrzymanego.
Szczegółowe zasady pociągania posłów do odpowiedzialności karnej oraz tryb postępowania określa ustawa.
proponuję następujące zmiany:
Art. 105.
Poseł może być pociągnięty do odpowiedzialności za swoją działalność wchodzącą w zakres sprawowania mandatu poselskiego jak również w czasie jego trwania. Za taką działalność poseł odpowiada wyłącznie przed wyborcami swojego okręgu wyborczego, a w przypadku naruszenia praw osób trzecich może być pociągnięty do odpowiedzialności sądowej.
Od dnia ogłoszenia wyników wyborów do dnia wygaśnięcia mandatu poseł może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej w przypadku popełnienia przestępstwa lub wykroczenia.
Postępowanie karne wszczęte wobec osoby przed dniem wyboru jej na posła skutkuje automatycznym wygaśnięciem mandatu .
Szczegółowe zasady pociągania posłów do odpowiedzialności karnej oraz tryb postępowania określa ustawa.
Post został pochwalony 0 razy
|
|