Andrzej Jędrzejewski
Administrator
Dołączył: 13 Kwi 2013
Posty: 150
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Wto 15:53, 16 Kwi 2013 Temat postu: Art.125 i 235 ust 6.Porównanie z Szwajcarią |
|
|
Kardynalnym przepisem Konstytucji od którego należy moim zdanie wyjść jest:
Artykuł 4 Konstytucji
W punkcie pierwszym artykułu 4 autorzy Konstytucji zadeklarowali:
Władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu
Niestety z treści całej Konstytucji zakres tej „zwierzchniej władzy” ograniczony jest wyłącznie do prawa obywateli do uczestnictwa raz na cztery/pięć lat w sondażu popularności polityków. „Zwierzchnia władza” obywateli ogranicza się do głosowania w wyborach pośrednich na listę partyjną, czyli na listę osób, wyborcom praktycznie bliżej nie znanych.
Z kolei w punkcie drugim 4 Art. Konstytucji zadeklarowano:
Naród sprawuje władzę przez swoich przedstawicieli lub bezpośrednio.
Zapis ten można prosto przetłumaczyć jako: „Dajemy Wam wybór. Jeśli nie jesteście zadowoleni z naszego (pośredniego) sprawowania władzy to możecie problemy publiczne rozwiązywać osobiście - bezpośrednio”. Czyli rozumie się że poprzez referendum. Takie ujęcie byłoby cudowne gdyby nie fakt, że zaraz stworzono zapisy w tej samej Konstytucji, ograniczające suwerenność obywatelską w następujący sposób:
Art. 125 brzmi następująco:
W sprawach o szczególnym znaczeniu dla państwa może być przeprowadzone referendum ogólnokrajowe. Referendum ogólnokrajowe ma prawo zarządzić Sejm bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów lub Prezydent Rzeczypospolitej za zgodą Senatu wyrażoną bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.
Jeżeli w referendum ogólnokrajowym wzięło udział więcej niż połowa uprawnionych do głosowania, wynik referendum jest wiążący. Ważność referendum ogólnokrajowego oraz referendum, o którym mowa w art. 235 ust. 6, stwierdza Sąd Najwyższy.
Brzmienie art. 235 ust.6:
Jeżeli ustawa o zmianie Konstytucji dotyczy rozdziałów I, II lub XII, podmioty określone w ust. 1 mogą zażądać, w terminie 45 dni od dnia uchwalenia ustawy przez Senat, przeprowadzenia referendum zatwierdzającego. Z wnioskiem w tej sprawie podmioty te zwracają się do Marszałka Sejmu, który zarządza niezwłocznie przeprowadzenie referendum w ciągu 60 dni od dnia złożenia wniosku. Zmiana Konstytucji zostaje przyjęta, jeżeli za tą zmianą opowiedziała się większość głosujących.
Art. 125 Konstytucji, przetłumaczony na prosty, chłopski język czytać należy: Niestety, głupi narodzie jesteście takimi głąbami, że nie możecie samodzielnie podejmować decyzji w sprawach publicznych. My, wybrańcy łaskawie możemy ewentualnie się na to zgodzić w przypadku gdy sprawa nas (czyli waszych przedstawicieli) nie dotyczy i wasz werdykt jest nam obojętny. O tym czy daną kwestie publiczną naród może rozstrzygnąć bezpośrednio decydują jej przedstawiciele – pośrednicy. Po prostu klasa polityczna nie chce pozwolić swojemu zwierzchnikowi, podjąć jakąkolwiek decyzję bezpośrednio, która byłaby niekorzystna dla nich i ograniczałaby w jakikolwiek sposób ich uprawnienia i przywileje.
Porównajmy jak mniej więcej analogiczne problemy są realizowane w Konstytucji państwa znanego z wzorowej demokracji bezpośredniej - Szwajcarii
W Szwajcarskiej Konstytucji nie ma odpowiednika 4 artykułu Konstytucji RP, ponieważ tam treść naszego art. 4 jest tak oczywista, iż w ogóle nie należy jej wypisywać. Artykuł 138 Konstytucji szwajcarskiej określający prawo obywateli do inicjatywy ludowej stanowi:
1. 100 000 uprawnionych do głosowania może zaproponować całkowitą zmianę Konstytucji Federalnej. (oczywiście każdej innej ustawy niższej rangi również.)
2. Żądanie to jest przedstawiane narodowi pod głosowanie.
Z kolei Art. 141 stanowi:
1. Na żądanie 50 000 uprawnionych do głosowania lub ośmiu kantonów przedstawia się narodowi pod głosowanie:
a. ustawy federalne;
b. ustawy federalne uznane za pilne, których czas obowiązywania przekracza rok;
c. uchwały federalne, o ile przewiduje to konstytucja lub ustawa;
d. umowy międzynarodowe, które:
1. są bezterminowe i nie przewidują wypowiedzenia;
2. przewidują przystąpienie do organizacji międzynarodowych;
3. wprowadzają wielostronne ujednolicenie prawa.
2. Zgromadzenie Federalne może poddać inne umowy międzynarodowe pod referendum fakultatywne.
Artykuł 142 w punkcie 1 jednoznacznie rozstrzyga sprawę frekwencji referendalnej:
1. Projekty przedstawione narodowi pod głosowanie zostają przyjęte, jeżeli wypowiada się za tym większość głosujących.
Skoro Szwajcarzy mają takie prawo konstytucyjne jeśli chodzi o uprawnienia obywatelskie to na mocy art. 4 pkt. 2 naszej Konstytucji, my mamy również takie prawo i to prawo należy nam się jak psu buda, lub jak kto woli jak psu kiełbasa.
Biorąc powyższe pod uwagę, art. 125 Konstytucji należałoby całkowicie zmienić i zastosować rozwiązanie szwajcarskie
Przykładowe brzmienie art. 125 Konstytucji polskiej:
Obywatele Rzeczpospolitej Polski posiadają niezbywalne prawa do określania porządku prawnego w Rzeczpospolitej Polskiej w ramach swoich uprawnień sprawowania bezpośredniej władzy, określonej w art. 4 Konstytucji, w przypadku:
1. Uzyskania 100.000 podpisów uprawnionych do głosowania o zmianę Konstytucji RP lub dowolnej ustawy, rozporządzenia, zarządzenia szczebla rządowego.
( ilość podpisów obliczyłem proporcją ilości mieszkańców w Polsce i Szwajcarii)
2. Uzyskania 15% podpisów uprawnionych do głosowania w województwach, powiatach i gminach o zmianę akt praw miejscowych .
3. Żądanie określone w pkt. 1, w ciągu 30 dni od jego przedstawienie marszałkowi Sejmu, zostaje poddane pod ogólnokrajowe referendum.
4. Żądanie określone w pkt. 2, w ciągu 30 dni od jego przedstawienia Wojewodzie, Staroście lub Prezydentowi (Burmistrzowi, Wójtowi) zostaje poddane pod lokalne referendum.
5. Projekty przedstawione w pkt. 1 i 2 pod głosowanie zostają przyjęte, jeżeli wypowiada się za tym zwykła większość głosujących.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Andrzej Jędrzejewski dnia Wto 15:59, 16 Kwi 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|