Forum www.aktywna demokracja.fora.pl Strona Główna www.aktywna demokracja.fora.pl
idea aktywnej demokracji zwiazanej z dobrem wspólnym
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

BUDŻET OBYWATELSKI ŁUKOWA

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.aktywna demokracja.fora.pl Strona Główna -> POWIAT ŁUKOWSKI
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Andrzej Jędrzejewski
Administrator



Dołączył: 13 Kwi 2013
Posty: 147
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Czw 12:57, 09 Maj 2013    Temat postu: BUDŻET OBYWATELSKI ŁUKOWA

Wszystko o budżecie obywatelskim

Nawet, jeżeli nie uda nam się tutaj napisać wszystkiego o budżecie obywatelskim, to i tak mamy nadzieję, że przybliżymy Państwu większość zagadnień związanych z tym przedsięwzięciem. Będziemy nieustannie aktualizować tę stronę. Chcemy bowiem zaspokoić oczekiwania wszystkich zainteresowanych budżetem obywatelskim.
Gorąco zapraszamy do uczestnictwa w spotkaniach, do wyrażania swego zdania na temat tej części budżetu, którą dysponować będziemy my, mieszkańcy Łukowa.
Swoje opinie mogą Państwo również zamieszczać na naszym forum, w dziale „Budżet obywatelski”.


1. Co to jest budżet obywatelski?

Najprościej mówiąc budżet obywatelski (zwany również budżetem partycypacyjnym) to część budżetu miasta, którym dysponują mieszkańcy – decydują na co i w jaki sposób wydać pieniądze.

Możliwość wprowadzenia budżetu obywatelskiego nie jest określona w żadnym akcie prawnym - potrzebna jest, przede wszystkim, dobra wola Burmistrza i Rady Miasta. Oznacza to, że wszelkie ustalenia w zakresie budżetu obywatelskiego nie opierają się na regulacjach ustawowych, lecz na wzajemnym zaufaniu pomiędzy mieszkańcami, a ich przedstawicielami - władzami miasta.


2. Trochę historii budżetu obywatelskiego

Budżet obywatelski (partycypacyjny) powstał w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku w brazylijskim Porto Alegre, ponadmilionowej stolicy stanu Rio Grande do Sul, jednego z centrów opozycji przeciwko wojskowej dyktaturze, która rządziła krajem w latach 1964–1985. Walka z reżimem w dużym stopniu koncentrowała się na polityce miejskiej i pozwoliła licznym ruchom – zjednoczonym pod egidą Związku Stowarzyszeń Sąsiedzkich Porto Alegre (União das Associações dos Moradores de PoA – UAMPA) – wykształcić szereg strategii współpracy z mieszkańcami i wypracować skuteczne narzędzia partycypacyjne.
Jeszcze przed pierwszymi demokratycznymi wyborami lokalnymi po upadku dyktatury w 1985 roku UAMPA zaproponował przeprowadzenie inicjatywy, która wkrótce miała zyskać nazwę budżetu partycypacyjnego. Na poparcie władz trzeba było czekać do wyborów w 1989 roku, wygranych przez lewicową Partię Robotników (Partido dos Trabalhadores – PT). Budżet partycypacyjny został więc wprowadzony jako inicjatywa oddolna, która zyskała silne poparcie władz lokalnych. Po długim okresie przygotowawczym uzyskał swój pierwszy kształt (później rokrocznie nieznacznie modyfikowany) w latach 1991 i 1992.
Projekt wkrótce zyskał ogromną popularność w Brazylii – do roku 2008 wprowadziło go około 200 tamtejszych miast, obejmując ponad 44 miliony mieszkańców. Upowszechnił się kolejno w Ameryce Południowej (przynajmniej 510 miast zaangażowanych w budżet partycypacyjny w 2010 roku), Europie (200 miast), Afryce, Azji i Ameryce Północnej, tym samym zyskując status globalny – na całym świecie można wyodrębnić przynajmniej 795 miast, w których jest stosowany; niektóre opracowania mówią jednak o ponad 1 500 przypadkach.


3. Zasady tworzenia budżetu obywatelskiego

Zasada budżetu obywatelskiego jest prosta: podczas wzajemnych konsultacji władz z mieszkańcami ustalana jest kwota (lub procentowa wartość) budżetu przeznaczonego na realizację wybranych projektów (przedsięwzięć, zadań).

Kolejny – najważniejszy – etap to publiczne dyskusje pomiędzy mieszkańcami, którzy spotykają się i deliberują na specjalnie do tego celu zorganizowanych spotkaniach czy forach. Dialog pomiędzy mieszkańcami jest kluczowy dla ich późniejszej współpracy z urzędnikami.

Podczas trwających dyskusji pomiędzy mieszkańcami, przez określony czas, zbierane są pomysły-projekty, które zdaniem mieszkańców mogłyby być realizowane w ramach budżetu obywatelskiego. Po ustalonym wcześniej sposobie wstępnej selekcji projektów wybrane projekty poddawane są głosowaniu, w którym biorą udział mieszkańcy miasta. Wstępnej selekcji dokonuje zespół koordynujący utworzenie i przeprowadzenie budżetu obywatelskiego, w skład którego wejdą: mieszkańcy Łukowa, przedstawiciele łukowskiego Urzędu Miasta, Rady Miasta, instytucji publicznych oraz organizacji pozarządowych.

Po zakończeniu głosowania zespół koordynujący ogłasza wyniki głosowania. Następnie Burmistrz zamieszcza wybrane przez mieszkańców propozycje wydatków w projekcie uchwały budżetowej, który przedstawia radnym, w terminie do 15 listopada, a radni uchwalają to, co wskazali mieszkańcy.

Budżet obywatelski oznacza, że decyzje podjęte przez mieszkańców będą wprowadzone w życie. Warto więc mieć swój udział w podziale naszych, przecież, pieniędzy. Czyż nie?

Poczujmy się współgospodarzami miasta, zobaczmy, jak praktycznie wygląda decydowanie o wydawaniu naszych wspólnych pieniędzy.


4. Kto może zgłaszać projekty do realizacji w ramach budżetu obywatelskiego

Projekty zgłaszają wszyscy – mieszkańcy, radni, Burmistrz, instytucje publiczne, organizacje pozarządowe, nieformalne grupy mieszkańców. Wyboru konkretnego projektu (lub projektów) dokonują mieszkańcy. Odbywa się to poprzez głosowanie. Wybrany projekt (lub kilka projektów) realizowany jest następnie przez władze miasta.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Andrzej Jędrzejewski
Administrator



Dołączył: 13 Kwi 2013
Posty: 147
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Wto 21:08, 14 Maj 2013    Temat postu:

Po dzisiejszym naszym spotkaniu z Burmistrzem możemy powiedzieć, że wyraził On zgodę na budżet obywatelski w kwocie 200.000 zł.
Oznacza to, że mieszkańcy będą mogli rozdysponować taką właśnie kwotę, czyli zgłosić własny projekt (projekty) na taką lub mniejszą kwotę.
Już niebawem wszyscy: mieszkańcy, władze samorządowe, organizacje pozarządowe oraz instytucje publiczne przystąpimy do wspólnego ustalania procedur i zasad wdrażania budżetu obywatelskiego w Łukowie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Andrzej Jędrzejewski
Administrator



Dołączył: 13 Kwi 2013
Posty: 147
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Czw 12:24, 16 Maj 2013    Temat postu:

Wszystko o budżecie obywatelskim

Nawet, jeżeli nie uda nam się tutaj napisać wszystkiego o budżecie obywatelskim, to i tak mamy nadzieję, że przybliżymy Państwu większość zagadnień związanych z tym przedsięwzięciem. Będziemy nieustannie aktualizować tę stronę. Chcemy bowiem zaspokoić oczekiwania wszystkich zainteresowanych budżetem obywatelskim.
Gorąco zapraszamy do uczestnictwa w spotkaniach, do wyrażania swego zdania na temat tej części budżetu, którą dysponować będziemy my, mieszkańcy Łukowa.
Swoje opinie mogą Państwo również zamieszczać na naszym forum, w dziale „Budżet obywatelski”.


Budżet obywatelski w Łukowie. Mieszkańcy zadecydują o budżecie?

Czy to możliwe, żeby mieszkańcy Łukowa sami decydowali o wydatkowaniu części budżetu miasta? Tak! A dziać się tak może za sprawą budżetu obywatelskiego, którego idea przyjęła się już w kilkunastu miastach Polski. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby taki budżet zafunkcjonował również w Łukowie.

Jak to działa? Łatwo zrozumiemy, jeśli wyobrazimy sobie taką, oto, sytuację: mieszkańcy Łukowa zbierają się i dyskutują. O tym, co ich „boli”, co warto by zmienić w ich otoczeniu, czego brakuje w ich miejscu zamieszkania. Na dyskusji jednak się nie kończy... sami przygotowują własne projekty (indywidualne i grupowe). Piszą w tych projektach, że chcą, aby zbudować (wyremontować) plac zabaw dla dzieci, zbudować kilkaset metrów ścieżki rowerowej, naprawić chodnik, zrealizować projekt edukacyjny albo społeczny. Słowem, formułują racjonalne propozycje, a nie ogólne żądania lub protesty.
To nie wszystko... po zebraniu wszystkich pomysłów mieszkańcy, w sposób demokratyczny, decydują o tym, który projekt ma zostać zrealizowany. Swoją decyzję przekazują Burmistrzowi i radnym, którzy zobowiązują się projekt przyjąć i zrealizować.

To nie jest utopia. To jest idea budżetu obywatelskiego, idea realnego decydowania o tym, na co ma być wydana część pieniędzy z budżetu miejskiego.


Dlaczego mieszkańcy mieliby decydować o wydatkach z budżetu miasta?

Proste pytanie – jeszcze prostsza odpowiedź. Otóż dlatego, że to są ich pieniądze. Nie należą one do radnych czy Burmistrza, tylko właśnie do mieszkańców, którzy są gospodarzami miasta. Inaczej rzecz ujmując, mieszkańcy są suwerenem, w którego imieniu radni podejmują decyzje. Ów suweren może być nieświadomy swojej pozycji, niemniej jednak w demokratycznym państwie władza należy nie do polityków, ale do zwykłych ludzi, którzy jedynie użyczają jej swoim przedstawicielom. Jeżeli coś należy do miasta, to należy do mieszkańców: drogi, szkoły, przedszkola, itd., z budynkiem Urzędu Miasta włącznie.

Idea budżetu obywatelskiego może wydawać się próbą wejścia w kompetencje radnych. Nic bardziej mylnego. I nie jest to gołosłowne stwierdzenie - podczas indywidualnych rozmów z łukowskimi radnymi (w sprawie budżetu obywatelskiego) tylko w jednym przypadku spotkaliśmy się z „przypomnieniem”, że trzy lata temu wybraliśmy swoich przedstawicieli, i że to oni mają monopol na podejmowanie właściwych decyzji.


Czy Łukowowi potrzebny jest budżet obywatelski?

Kolejne proste pytanie. Tym razem odpowiedź już taka prosta nie jest. Przeciwnicy takiego budżetu mogą bowiem stwierdzić, że skoro Łuków znakomicie dawał sobie dotychczas radę bez budżetu obywatelskiego, poradzi sobie i w następnych latach.
Tyle tylko, że... czy rzeczywiście znakomicie? Czy wszystkie zrealizowane inwestycje (mamy na myśli tu - przede wszystkim - te drobne, tanie) spełniały oczekiwania łukowian? Zostawmy ocenę tego i odpowiedź na te pytania. Zajmijmy się innym aspektem przydatności budżetu obywatelskiego.

Otóż wdrożenie budżetu obywatelskiego jest jednym z przejawów przekazania mieszkańcom prawa do miasta. Prawa, które skutecznie odbierane jest tym, którzy miasto tworzą. Odbierane jest na całym świecie - wszędzie bowiem sprawowanie władzy nad miastem przez jego mieszkańców oraz swobodny dostęp do sfery publicznej są jednym z najbardziej lekceważonych praw człowieka (no, może z wyłączeniem tych miast, w których wprowadzony został budżet obywatelski). Potwierdzają to antropolodzy, którzy podkreślając, że miasto jest dziełem człowieka, przypominają, że to właśnie mieszkaniec miasta powinien decydować o tym, jak wygląda przestrzeń miejska, powinien mieć wpływ na procesy urbanizacyjne, powinien przesądzać o tym, jak wygląda jego otoczenie, jakie utrzymuje relacje z przyrodą i jaki styl życia kultywuje.

Sprzymierzeńcami mieszkańców w walce o prawo do miasta powinni być politycy, na ustach których często pojawiają się hasła związane z prawami człowieka. Skupiają się oni jednak tylko na prawach odnoszących się do jednostek, do idei indywidualistycznych, opartych na prawie własności i zgodnych z neoliberalną logiką rynku. Wszędzie, prawie w każdym przypadku, w marzeniach o lepszym świecie brakuje haseł odnoszących się do praw kolektywnych, przysługujących ludzkim zbiorowościom. Tymczasem bardziej lub mniej zorganizowane zbiorowości ludzkie chcą współdecydować o swoim otoczeniu, mieć realny wpływ na codzienne życie miasta. Współdecydowanie bowiem jest najważniejszym przejawem życia lokalnej społeczności, ze względu na partnerstwo pomiędzy obywatelami a ich przedstawicielami.

Z tych właśnie powodów uważamy, że Łukowowi potrzebny jest budżet obywatelski.


O budżecie zadecydują mieszkańcy

Możliwość utworzenia budżetu obywatelskiego nie jest określona w żadnym akcie prawnym. Do jego wprowadzenia potrzebna jest dobra wola Burmistrza oraz radnych naszego miasta. Wszelkie ustalenia w zakresie budżetu obywatelskiego nie opierają się na regulacjach ustawowych, lecz na wzajemnym zaufaniu pomiędzy nami, mieszkańcami, a wybranymi przez nas przedstawicielami, Burmistrzem i radnymi.

Jak więc należy sprawić, aby budżet obywatelski „zadziałał”? Otóż należy wdrożyć go w sposób systemowy i przemyślany - na pewno dopuszczając do głosu mieszkańców, dając im pierwszeństwo w ustaleniu sposobów wdrażania procedur i zasad realizacji tego budżetu.

Etapy wdrożenia w Łukowie budżetu obywatelskiego szczegółowo przedstawiamy w zakładce „Etapy”.


***

Istotą budżetu obywatelskiego jest to, że mieszkańcy decydują o tym, które ze zgłoszonych przez nich projektów mają zostać zrealizowane, niezależnie od tego, kto je zaproponował i co o nich myślą radni czy Burmistrz. My, mieszkańcy, musimy mieć poczucie, że to jest nasz budżet, a nie budżet radnych, Burmistrza czy urzędników. Rozpatrywanie propozycji wdrożenia budżetu obywatelskiego nie może odbywać się pod hasłem „konsultacje w sprawie budżetu miasta”, czy też „pomóż Burmistrzowi i radnym w układaniu budżetu”. Musi to być proces, w który my, mieszkańcy, będziemy mieć możliwość autentycznego zaangażowania.

Budżet obywatelski – naszym zdaniem – jest sposobem na podejmowanie dobrych decyzji. Jego utworzenie powinno spowodować łańcuch reakcji pozytywnych zarówno dla mieszkańców, jak i dla władz samorządowych. Jest znakomitym narzędziem integracji mieszkańców Łukowa.


Wierzymy, że idea budżetu obywatelskiego spotka się z zainteresowaniem mieszkańców Łukowa. Oczekujemy czynnego uczestnictwa w naszych wspólnych działaniach na rzecz realizacji tego przedsięwzięcia.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Andrzej Jędrzejewski
Administrator



Dołączył: 13 Kwi 2013
Posty: 147
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Nie 17:21, 02 Cze 2013    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

Czy mają Państwo ochotę uczestniczyć w decydowaniu o tym, na co wydać część pieniędzy z budżetu Łukowa? Jeśli tak, zapraszamy do wspólnych działań w tym zakresie.
Tę część portalu oddajemy do dyspozycji wszystkim, którzy będą brać udział w tworzeniu i realizacji budżetu obywatelskiego (BO). Będziemy zamieszczać tu aktualne informacje o spotkaniach mieszkańców z władzami miasta, o ustaleniach, jakie zapadły podczas tych spotkań, o możliwości zgłaszania projektów, o tym, jakie projekty poddane będą głosowaniu, o warunkach i przebiegu głosowań, wreszcie o realizacji wybranego projektu (lub projektów).

Utworzenie w Łukowie budżetu obywatelskiego jest jednym z zadań, realizacji których podjęło się Stowarzyszenie Civitas Lukoviensis w ramach XI edycji Ogólnopolskiej Akcji "Masz Głos, Masz Wybór".
Pomysłodawcą wprowadzenia w Łukowie budżetu obywatelskiego jest Stowarzyszenie CL. Inicjatywa utworzenia budżetu należy jednak do nas wszystkich: mieszkańców, Burmistrza, radnych, organizacji pozarządowych oraz instytucji publicznych.

Dokumenty do pobrania

Zapraszamy do pobierania i rozpowszechniania dokumentów związanych z wdrażaniem i realizacją budżetu obywatelskiego w Łukowie.

Gorąco zachęcamy do wyrażania swoich opinii i stanowisk w sprawie treści zawartych w załącznikach do projektu uchwały, opracowanego przez nasze Stowarzyszenie (poz. 2 - 7).
Swoje opinie mogą Państwo nadsyłać na adres: [link widoczny dla zalogowanych].


1. Regionalna wkładka do bezpłatnej gazety DBeściak - (prawie) wszystko o budżecie obywatelskim w Łukowie.

2. Uchwała Nr ............ Rady Miasta Łuków z dnia ............ 2013 r. w sprawie wdrożenia procedur i zasad realizacji budżetu obywatelskiego miasta Łukowa – wersja robocza opracowana przez Stowarzyszenie Civitas Lukoviensis

3. Zasady i tryb wdrażania budżetu obywatelskiego w mieście Łukowie – załącznik Nr 1 do uchwały w sprawie wdrożenia procedur i zasad realizacji budżetu obywatelskiego miasta Łukowa – wersja robocza opracowana przez Stowarzyszenie Civitas Lukoviensis

4. Ramowy harmonogram działań podejmowanych w ramach wdrażania budżetu obywatelskiego w mieście Łukowie - załącznik Nr 2 do uchwały w sprawie wdrożenia procedur i zasad realizacji budżetu obywatelskiego miasta Łukowa – wersja robocza opracowana przez Stowarzyszenie Civitas Lukoviensis

5. Opis projektu do zrealizowania w ramach budżetu obywatelskiego w Łukowie - załącznik Nr 3 do uchwały w sprawie wdrożenia procedur i zasad realizacji budżetu obywatelskiego miasta Łukowa – wersja robocza opracowana przez Stowarzyszenie Civitas Lukoviensis

6. Wzór karty do głosowania na projekty mieszkańców miasta Łukowa w ramach budżetu obywatelskiego realizowanego w roku.... - załącznik Nr 4 do uchwały w sprawie wdrożenia procedur i zasad realizacji budżetu obywatelskiego miasta Łukowa – wersja robocza opracowana przez Stowarzyszenie Civitas Lukoviensis

7. Obszary tematyczne projektów finansowanych w ramach budżetu obywatelskiego w Łukowie - załącznik Nr 5 do uchwały w sprawie wdrożenia procedur i zasad realizacji budżetu obywatelskiego miasta Łukowa – wersja robocza opracowana przez Stowarzyszenie Civitas Lukoviensis


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Andrzej Jędrzejewski
Administrator



Dołączył: 13 Kwi 2013
Posty: 147
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Nie 17:21, 02 Cze 2013    Temat postu:

Czym charakteryzuje się budżet obywatelski?

Budżet partycypacyjny – w Polsce zwany „obywatelskim” – to instrument uczestnictwa mieszkańców we współtworzeniu budżetu miasta. W ramach budżetu obywatelskiego (BO) mieszkańcy współdecydują o dystrybucji określonej puli publicznych pieniędzy.

Generalnie prawo do podejmowania decyzji przysługuje mieszkańcom, a nie tylko grupie przedstawicieli, wybranych w trakcie wyborów. Właśnie to prawo realizowane jest poprzez budżet obywatelski.

Budżet obywatelski charakteryzuje się kilkoma istotnymi kryteriami, odróżniającymi go od innych praktyk angażujących mieszkańców.

Oto one:
Integralną częścią BO są publiczne dyskusje pomiędzy mieszkańcami, odbywające się na specjalnie do tego celu powołanych zebraniach czy forach. Dialog ten jest kluczowy dla późniejszej współpracy mieszkańców z władzami samorządowymi. Takiego dialogu nie mogą zastępować: namawianie mieszkańców do uczestnictwa w posiedzeniach organów wybieralnych władz, czy ankiety wysyłane pocztą lub przez internet, ponieważ nie pozwala to na wymianę poglądów między mieszkańcami,
Dyskusja, w ramach budżetu obywatelskiego, dotyczy jasno określonych, ograniczonych środków finansowych,
Budżet obywatelski nie może być ograniczony do poziomu dzielnicy czy osiedla – powinien dotyczyć poziomu ogólnomiejskiego. Powinien zaspokajać wspólne potrzeby mieszkańców i formułować racjonalne propozycje, a nie koncentrować się na ogólnych żądaniach lub proteście,
Wyniki budżetu obywatelskiego są wiążące (w odróżnieniu od konsultacji społecznych, których efekty wcale nie muszą być brane pod uwagę przez władze samorządowe). Mieszkańcy muszą otrzymać informację zwrotną, dotyczącą zarówno projektów wybranych do realizacji, jak i tych, które zostały odrzucone. Należy również pamiętać o tym, że proces wdrażania inwestycji (lub innych projektów), wynikających z budżetu obywatelskiego jest monitorowany,
Budżet obywatelski nie jest procesem jednorazowym, lecz długofalowym – powinien być organizowany rokrocznie przez kolejne lata.

Na podstawie tych kryteriów można powiedzieć, że budżet obywatelski nie opiera się na dialogu między pojedynczymi mieszkańcami, a władzą samorządową, ani też na interakcji pomiędzy wykonawcami poleceń władz, wspólnie konsultującymi pojedynczych mieszkańców. Budżet obywatelski opiera się na dialogu pomiędzy mieszkańcami, tworzącym podstawę do współpracy z władzą samorządową i urzędnikami wykonującymi polecenia tej władzy, a rolę pomocniczą w tym dialogu pełnią organizacje pozarządowe oraz nieformalne grupy społeczne.

Budżet obywatelski, jako elastyczne, politycznie neutralne, narzędzie podnosi efektywność realizacji odgórnie ustalonej polityki miejskiej. Jego apolityczność wynika chociażby z tego, że opiera się na wielu spotkaniach mieszkańców, mających, przecież, różne przekonania polityczne.

Dobrze wprowadzony (i realizowany) budżet obywatelski:
Promuje innowacyjność i przedsiębiorczość,
Pozwala, wraz z mieszkańcami, podejmować trudne, kontrowersyjne decyzje (szczególnie dotyczące cięć budżetowych),
Pozwala uzyskać od mieszkańców szereg szczegółowych informacji dotyczących tego, jak miasto funkcjonuje,
Wspiera proces decentralizacji władzy,
Zmniejsza dystans między rządzącymi, a mieszkańcami,
Buduje zaufanie mieszkańców do samorządu i jego przedstawicieli,
Potencjalnie zwiększa popularność polityków, którzy się w tworzenie i realizację BO zaangażowali.

Wymienione wyżej cechy BO charakteryzują go dość ogólnie. Konieczne jest bardziej szczegółowe przedstawienie jego potencjału (a jest on – ów potencjał – bardzo duży).

Budżet obywatelski nie jest zwykłym projektem, realizowanym jednorazowo. Jest częścią gruntownej, długofalowej i całościowej reformy polityki miejskiej, opierającej się na reformie administracyjnej miasta.

Tak rozumiany budżet obywatelski:
Aktywizuje mieszkańców, którzy regularnie i aktywnie współdecydują o wybranych aspektach rozwoju miasta,
W sposób widoczny wpływa na proces tworzenia społeczeństwa obywatelskiego,
Służy demokratyzacji procesu decyzyjnego, dając wyraźną odpowiedź na pogłębiający się kryzys demokracji przedstawicielskiej,
Pomaga w nawiązaniu dialogu pomiędzy władzą samorządową, a organizacjami pozarządowymi i tzw. „ruchami miejskimi” (inicjatywami oddolnymi) – to właśnie te podmioty nierzadko wskazują na szereg często pomijanych problemów miasta, proponując alternatywne rozwiązania dotyczące jego funkcjonowania i zarządzania nim,
Zwiększa przejrzystość procesu zarządzania środkami publicznymi i ma wyraźny wpływ na zmniejszenie korupcji,
Umożliwiając mieszkańcom i użytkownikom miasta uczestnictwo w podejmowaniu decyzji dotyczących rozwoju miasta nadaje im rolę równorzędną z urzędnikami i politykami,
Daje mieszkańcom prawo do miasta – nie zabiera go tym, którzy już je posiadają (urzędnikom, radnym, burmistrzowi, czy mieszkańcom o wysokim kapitale społecznym lub finansowym), ale rozszerza je na tych, którym dotychczas nie zostało ono przyznane (mieszkańcom, którzy nie uczestniczą w debacie publicznej, o niskim kapitale społecznym lub finansowym),
Ma znaczący wpływ na wiele aspektów socjoekonomicznych – kieruje środki finansowe do najbardziej potrzebujących obszarów terytorialnych miasta i grup społecznych, skutecznie angażuje grupy społeczne, które dotąd nie uczestniczyły w debacie publicznej,
Umożliwia koncentrację na długoterminowych celach i priorytetach polityki miejskiej,
Jest wyrazem zrównoważonego rozwoju miasta pod względem ekonomicznym, społecznym, kulturalnym i środowiskowym,
Przyczynia się do poprawy jakości życia w mieście, do znacznego wzrostu poparcia społecznego dla „odnowionej” polityki miejskiej, jak również dla polityków i urzędników, którzy tę politykę realizują.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.aktywna demokracja.fora.pl Strona Główna -> POWIAT ŁUKOWSKI Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin