www.Aktywna Demokracja.fora.pl
idea aktywnej demokracji zwiazanej z dobrem wspólnym
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum www.Aktywna Demokracja.fora.pl Strona Główna
->
PROMOCJA IDEI DEMOKRACJI BEZPOŚREDNIEJ
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
AKTYWNA DEMOKRACJA I DEMOKRACJI BEZPOŚREDNIEJ W WOJ.LUBELSKIM
----------------
CELE DEMOKRACJI BEZPOŚREDNIEJ
MIASTO POWIAT LUBLIN
PROMOCJA IDEI DEMOKRACJI BEZPOŚREDNIEJ
MIASTO-POWIAT ZAMOŚĆ
MIASTO-POWIAT CHEŁM
MIASTO-POWIAT BIAŁA PODLASKA
POWIAT ŁUKOWSKI
PROJEKTY ORGANIZACJI SPOŁECZEŃSTWA W SYSTEMIE DEMOKRACJI BEZPOŚREDNIEJ
POWIAT RADZYŃ PODLASKI
POWIAT RYCKI
POWIAT BIAŁOPODLASKI
POWIAT PARCZEWSKI
POWIAT WŁODAWSKI
POWIAT LUBARTOWSKI
POWIAT PUŁAWSKI
POWIAT ŁĘCZYŃSKI
POWIAT OPOLSKI
POWIAT ŚWIDNICKI
POWIAT CHEŁMSKI
POWIAT ZAMOJSKI
POWIAT HRUBIESZOWSKI
POWIAT TOMASZOWSKI
POWIAT BIŁGORAJSKI
POWIAT KRASNYSTAWSKI
POWIAT JANOWSKI
POWIAT KRASNICKI
związane z Urzędami Skarbowymi
związane z aparatem ścigania
związane z wymiarem sprawiedliwości
związane z aparatem samorządowym
inne
ZAGADNIENIA NA RZECZ REFORM USTROJOWYCH
GOSPODARKA DOBRA WSPÓLNEGO
SYSTEM DELIBERACYJNO-DYSKUSYJNY (SDD)
KONFEDARACJA na RZECZ REFORM USTROJOWYCH
NKWW SUwZi
DYSKUSJE NA TEMAT PROGRAMU DEMOKRACJI BEZPOŚRENIEJ
----------------
REFERENDA
RECALL
WETO LUDOWE
OBYWATELSKA INICJATYWA USTAWODAWCZA
ELEKTRONICZNE GŁOSOWANIE
ORDYNACJA WYBORCZA
OBYWATELSKA KONTROLA SĄDOWNICTWA
STOP INWIGILACJI OBYWATELI
ZASADA ZRÓWNOWAŻONEGO BUDŻETU
OBRONNOŚĆ PAŃSTWA
ZNIESIENIE IMMUNITETÓW
ZNIESIENIE PRZYWILEJÓW POSELSKICH
OGRANICZENIE WYDATKÓW KANCELARII PREZYDENTA RP
ZNIESIENIE TRYBUNAŁU STANU
ODPOWIEDZIALNOŚĆ URZĘDNIKÓW
WOLNE MASS MEDIA
WOLNOŚĆ INFORMACJI
UCHYLENIE PRZEPISU O OBRAZIE GŁOWY PAŃSTWA
INFORMATYZACJA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
POWSZECHNY DOSTĘP DO INTERNETU
SILNY SAMORZĄD
REFERENDUM LOKALNE
ZGROMADZENIE LUDOWE
SENAT IZBĄ SAMORZĄDOWĄ
LIKWIDACJA POWIATÓW
CENTRUM DIALOGU SPOŁECZNEGO
NOWELIZACJA LUB ZMIANA KONSTYTUCJI
TEMATY RÓŻNE
----------------
REGULAMIN
"PO GODZINACH"
ZSYP
ARCHIWUM
GAZETA DEMOKRACJI BEZPOŚREDNIEJ DBeściak
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Andrzej Jędrzejewski
Wysłany: Wto 15:18, 16 Kwi 2013
Temat postu: Demokracja uczestnicząca
Demokracja uczestnicząca (ang. participatory democracy) jest procesem kolektywnego podejmowania decyzji, z wykorzystaniem kombinacji elementów demokracji bezpośredniej i przedstawicielskiej. Znajduje zastosowanie w samorządach lokalnych, projektowaniu architektury masowej i w samorządach pracowniczych.
Konsultacje ze społeczeństwem ograniczają się zwykle do kontaktów władz z kilkoma liderami społeczności lub organizacji. Możliwość uczestniczenia w grupie konsultantów jest odgórnie limitowana. Społeczni partnerzy władz są zazwyczaj sprawdzeni i przetestowani, są to ci obywatele, którzy mają silną pozycję, są powszechnie znani lub cieszą się rekomendacjami różnych instytucji. Innymi słowy uczestnictwo w konsultowaniu decyzji ograniczone jest zawsze do pewnej elity. Podobnie jest z czerpaniem korzyści majątkowych z prowadzonej w ten sposób polityki. Władze samorządowe i państwowe posiadają niezwykle skromny zestaw kanałów komunikacji z obywatelami. Są to bezpośrednie kontakty z wybranymi osobami, uroczystości i ciała doradcze. Komunikowanie odbywa się zazwyczaj w jedną stronę. Obywatele proszą, protestują i czekają na urzędową odpowiedź, bądź na nowe wybory.
Również granty i dotacje nie stanowią gwarancji udziału społeczności w tworzeniu lokalnej polityki. Większość grantów przyznawana jest organizacjom o ustalonej przeszłości, lub też tym, które ustanowiły dobre stosunki z urzędnikami, radnymi czy posłami. Powstaje w ten sposób bariera dla wprowadzania innowacji, reform oraz zaspokajania potrzeb i priorytetów nowych społeczności. Podobnie jest z wykładaniem gotowego planu rządowego lub samorządowego do publicznego wglądu i oczekiwanie na uwagi obywateli. Nie sprawdza się to jako mechanizm oddolnej kontroli społecznej. Tak ekskluzywny sposób uprawiania polityki demoralizuje obywateli. Tylko najsilniejsze lub najbardziej hałaśliwe organizacje i grupy interesów mają szansę na skuteczną interwencję w proces decyzyjny.
Społeczna partycypacja to więcej niż konsultacje ze społeczeństwem, których wynik nie jest obligatoryjny dla władz. Partycypacja oznacza społeczny udział w tworzeniu planów i projektów oraz ich późniejszym zatwierdzaniu. Partycypacja zaczyna się od indywidualnej aktywności obywateli, przez inicjatywy małych społeczności i organizacji, a kończy się na wysiłkach całego samorządu i podlegających mu przedsiębiorstw. Jest uczestnictwem w układaniu programów dla dzielnic, miast, regionów i poszczególnych polityk sektorowych: edukacji, zdrowia, urbanistyki, ochrony środowiska, itd. Forum dla dyskusji i ujawniania wspólnych stanowisk stają się (na równych prawach!) stowarzyszenia, związki zawodowe, spółdzielnie mieszkaniowe, kluby i partie polityczne. Kolejny szczebel procesu decyzyjnego stanowią otwarte zgromadzenia dzielnicowe, gminne i ogólnomiejskie (względnie regionalne) kongresy programowe. To nie liczba uczestników, lecz brak ograniczeń instytucjonalnych i finansowych, sprawia, że dany proces decyzyjny nazywamy partycypacją. Jej charakter i zakres określać powinni sami mieszkańcy.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin